Články

Novinky a zajímavosti ze světa filtrů pevných částic a jejich renovace

Historie filtrů pevných částic

Filtry pevných částic často označované jako DPF – Diesel Particulate Filter nebo FAP – Filtre A Particules se v osobních autech poprvé objevili v roce 1984 v USA u vozidla Mercedes 300. V Evropě docházelo k postupnému rozšíření těchto systémů až po roce 2000 díky koncernu PSA, kdy byl filtr montován do Peugeotu 607, 2.2hdi. Postupně se DPF/FAP instaloval do dalších vozidel splňující emisní normu EURO4.

S příchodem EURO 5 (září 2010) už bez instalovaného filtru pevných částic nesjelo z výrobní linky žádné osobní auto se vznětovým motorem. Jestliže tedy máte naftový vůz rok výroby 2011 a mladší, DPF filtr se v něm nachází (jestli jej někdo před vámi neodstranil). Od roku 2019 se filtry pevných částic pod označením GPF – Gasoline Particulate Filter montují i do zážehových motorů.

Existuje řada výzkumů a studií, že výfukové plyny ze vznětových motorů bez systému DPF prokazatelně zvyšují riziko rakoviny plic. Můžou způsobovat astma, onemocnění cukrovkou, vysoký krevní tlak aj. Světová zdravotnická organizace (WHO) označila plyn z naftových vozů jako karcinogenní a zařadila je do kategorie mezi nebezpečné látky jako azbest a arsen.

No posts were found.